Themalunch met Wouter Duyck (UGent): De economische waarde van intelligentie

  • Datum:
    30 mei 2024 12:00
  • Kosteloos annuleren tot
  • Open voor gasten
    Nee
  • Prijs
    €95.00
Ik schrijf mij in

De economische waarde van intelligentie

 


Cognitief psycholoog Wouter Duyck verdeelt en inspireert in het onderwijsdebat.

Het Vlaamse onderwijs krijgt het deze dagen in de media hard te verduren. Geen enkel land gaat even hard achteruit in internationale vergelijkingen. Onze kinderen hebben een jaar langer nodig om evenveel te leren als twintig jaar geleden. Basisvaardigheden zijn niet langer gegarandeerd en zowel gelijke kansen als economische welvaart worden bedreigd.
 

“De PISA-resultaten tonen zwart-op-wit dat de volgende generatie Vlamingen de eerste is die dommer zal zijn dan de vorige”, zegt Duyck.  In zijn laatste boek ‘Mijn kind, slim kind’ becijfert de professor de kostprijs hiervan. “De volgende generatie zal 10 procent minder verdienen omdat ze minder goed kan lezen en tellen. Het kost ons 15 miljard euro van ons bbp.”
 

Wat kunnen we hieraan doen? Duyck bepleit een terugkeer naar de basis van ons denken: cognitieve basisvaardigheden, lezen en rekenen. En bovenal: we moeten af van het gelijkheidsdenken in het onderwijs. 
 

Hoe kunnen we die logge onderwijstanker doen keren? Hij wil het belang van kennis in ere herstellen en durft de invloeden van intelligentie en afkomst te onderstrepen. Welke onderwijsrecepten wil Duyck de volgende Minister voor Onderwijs voorschotelen?

Schrijf u hier in voor een lunch op donderdag 30 mei om 12u met deze schitterende debater en prominente stem uit het onderwijsdebat.

 

Hij bespreekt het belang van kennis, de invloeden van intelligentie en afkomst, welke onderwijsrecepten werken en welke niet. Vanuit de hersenwetenschap legt hij uit hoe ons onderwijs er moet uitzien.

 

Wat kunnen we hieraan doen? Worden we de eerste generatie in de Vlaamse geschiedenis die minder slim is dan de vorige? Hoe werkt ons brein en wat betekent dat voor onze klassen? Hoe bereiden we onze kinderen het beste voor op de toekomst? Wat moeten ze leren op school?